EN
Theater cannot exist without energy, physicality, commitment and insight. My thinking about movement or dance in a stage context, is strongly correlated with the thought of acting, which is essential to the whole process of generating and executing movement.
The body should act in harmony with itself (organic) using above-average energy resources, guided not only by physical ability and technique, but also by imagination and intellect.
Movement, which in the process of creation boldly uses the assumptions and elements of acting, becomes complete. This allows the creation of characters not only because of the choreographic solutions used in the performance, but also for the development of physicality, distinctiveness and individuality. This effect can be achieved by giving specific physical characteristics to the character, i.e., the way he moves, his reflexes, his tics, his general corporeality. These aspects should correlate with the psychology of the character, creating a coherent entirety.
The theater is a space of sensitive and intelligent fools, which becomes a perverse metaphor for my life. In the theater I can be a cigarette, I can be a fire, I can be a bush, I can be and I can kill myself here and I can also be resurrected. (Kamil Bończyk)
Originally from Lodz, he graduated from the Ludwik Solski State School of Theater in Krakow (now AST National Academy of Theatre arts in Krakow), Department of Dance Theater in Bytom. He made his debut in Anna Piotrowska’s performance “Democratic body” in 2015, which opened further opportunities for cooperation with the artist, based on her creative and movement methods. Currently, he is a lecturer at the Department of Performing Arts, Institute of Choreography and Dance Technique at The Grazyna and Kiejstut Bacewicz University of Music, as well as at the AST National Academy of Theatre arts in Krakow, Department of Dance Theater in Bytom. In 2020 he made his debut as a director and choreographer in the performance “Do you love me?”. His activities also include teaching workshops, both acting and movement or dance classes. In his educational work he explores the synthesis of acting tools with movement and dance. In additionally, he has participated in theatrical, film, television and Internet productions, as well as a project using the motion capture technique. Awarded for his performance of “Bless the King_the Illyric Song” 2018 at the 2018 ShakespeareOFF Festival in Gdansk, Poland.
PL
Teatr nie może istnieć bez energii, fizyczności, zaangażowania i wnikliwości. Moje myślenie o ruchu czy tańcu w kontekście scenicznym, jest mocno skorelowane z myślą o aktorstwie, które jest niezbędne w całym procesie generowania i realizowania ruchu.
Ciało powinno działać w zgodzie ze sobą (organicznie) wykorzystując ponadprzeciętne zasoby energetyczne, prowadzone nie tylko fizycznymi możliwościami i techniką, ale też wyobraźnią i intelektem.
Ruch, który w procesie powstawania śmiało korzysta z założeń i elementów aktorskich, dzięki temu dla mnie staje się pełnowymiarowy. Pozwala to na tworzenie postaci nie tylko z uwagi na choreograficzne rozwiązania wykorzystane w spektaklu, ale także na rozwój fizycznej, odrębność i indywidualności. Efekt ten można poprzez nadanie konkretnych fizycznych cech postaci, tj. sposób poruszania, przyruchy, tiki, ogólna cielesność. Aspekty te powinny korelować z psychologią postaci, tworząc jej spójna całość.
Teatr to przestrzeń wrażliwych i inteligentnych głupców, która staje się przewrotną metaforą mojego życia. W teatrze i papierosem mogę być i ogniem mogę być i krzakiem mogę być i zabić się tu mogę i mogę się też wskrzesić. (Kamil Bończyk)
Pochodzący z Łodzi absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie, Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu. Debiutował w spektaklu Anny Piotrowskiej „Democratic body” w 2015 roku, co otworzyło dalszą możliwości współpracy z artystką, w oparciu o jej metody twórcze i ruchowe. Obecnie wykładowca na Wydziale Sztuk Scenicznych, Instytutu Choreografii i Techniki Tańca na Akademii Muzycznej w Łodzi, jak również na Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie, na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu. W 2020 roku debiutował jako reżyser i choreograf w spektaklu „Czy mnie kochacie?”. W swoim dorobku ma także prowadzenie zajęć warsztatowych, zarówno aktorskich jak i ruchowych czy tanecznych. W swojej pracy edukacyjnej eksploruje syntezę narzędzi aktorskich z ruchem i tańcem. Ponadto brał udział w realizacjach teatralnych, filmowych, telewizyjnych i internetowych, a także w projekcie wykorzystującym technikę motion capture. Nagrodzony za spektakl „Bless the King_nieliryczna pieśń” 2018 r. na Festiwalu SzekspirOFF 2018 w Gdańsku.
Bytomski Teatr Tańca i Ruchu Rozbark:
- Late Lovers of Moon Snow, reż. i chor. Anna Piotrowska (2024) || OPIS | ZWIASTUN
- ILLUMINATION, reż. i chor. Alexey Torgunakov || OPIS | ZWIASTUN
- Darkness around dullness, koncepcja, reż. i chor. Anna Piotrowska, Art Istanbul Feshane w Stambule (29.10.23) na otwarcie 10 Asia – Europe Mediations Biennale w Stambule w 100. Rocznicę Powstania Państwa Tureckiego. Kreacja i wykonanie zespół Teatru Rozbark i japońscy tancerze Butoh MMAC. || OPIS | ZWIASTUN
- FAST FOOT FOOLS, reż i chor. Anna Piotrowska | OPIS
- Dziadowisko, reż. Anna Piotrowska, chor. Anna Piotrowska i Michaił Zubkow (2022) | OPIS
- Bestie, reż. i chor. Anna Piotrowska, (2022) | OPIS
- Tribute, to reż i chor. Anna Piotrowska (2022) | OPIS
- Balance of Democracy, reż. i chor. Anna Piotrowska (2022) | OPIS
- Panny z Przyszłości, reż. Anna Piotrowska, (2022) | OPIS
- Udział w teledysku “Z Nieba w Niebo” zespołu Cochise w reż. i chor. Anny Piotrowskiej (premiera 14.02.2022)
- Czas Ryby?, reż. Anna Piotrowska, (2021) | OPIS
- Policzalni, reż. i chor. Anna Piotrowska, (2021) | OPIS | spektakl nagrodzony Złotą Maską 2022
- Szekspir:makieta, reż. Mira Mańka | OPIS | spektakl nagrodzony podczas Międzynarodowego Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku pierwszą honorową nagrodą specjalną OFF oraz nagrodą publiczności
- Gemini tryptyk, reż i chor. Anna Piotrowska, (2021) | OPIS | spektakl nagrodzony Złotą Maską 2022
- PROPAGANDA.ucieleśnienie, reż. i chor. Anna Piotrowska, (2020) | OPIS
- 19EC20, chor. Anna Piotrowska, (2020) | OPIS
- OR ID, reż. i chor. Anna Piotrowska, (2018)
- KURU, reż. i chor. Anna Piotrowska, (2018) (zastępstwo) / prod. eferte
- Under the dead tree, reż. i chor. Anna Piotrowska, (2018) (zastępstwo)
- Ziemia Niczyja, reż. i chor. Anna Piotrowska, (2018) / prod. eferte
- Gemini recall, chor. Anna Piotrowska, (2018)
- Fast Food Foot, reż. i chor. Anna Piotrowska, (2017)
- CzytANKI perFORMAtywne, reż. Anna Piotrowska, (2017)
- Bless the King nie_liryczna pieśń, kreacja Anna Piotrowska i Kamil Bończyk, (2017)
- Zagubieni w skórze, reż. i chor. Anna Piotrowska, (2017) (zastępstwo)
- Mommy issues, chor. Cecilia Moisio, (2016) | OPIS
- Podziemne słońca, reż. i chor. Anna Piotrowska, (2016) / prod. eferte
- Umarłam w krasie, czyli przypuszczalnie żyłam, reż. i chor. Anna Piotrowska, (2015) / prod. eferte
- Democratic Body, reż. i chor. Anna Piotrowska, (2015) / prod. eferte
zdjęcie główne: fot. Aleksandra Staszczyk
link do wywiadu ROZBARK RADIO rozmowa z KAMILEM BOŃCZYKIEM
Nagrody:
- Nagroda na Festiwalu SzekspirOFF 2018 w Gdańsku, za spektakl „Bless the King_nieliryczna pieśń” 2018 r.