Szekspir: makieta

17

sierpień

 

koncepcja: kolektyw dziewczyński blisko – Mira Mańka/Anna Rogóż

ruch: zespół aktorski

muzyka: Karol Osman

obsada: Kamil Bończyk, Julia Lewandowska, Szymon Michlewicz-Sowa, Łukasz Szleszyński, Katarzyna Zioło, Daniel Zych

Spektakl powstał dzięki wsparciu Festiwalu Szekspirowskiemu w ramach programu SzekspirOFF Produkcje oraz Open Eyes Festival.

Na podstawie: „Poskromienia złośnicy”, „Hamleta”, Tytusa Andronikusa” i „Romeo i Julii” Williama Szekspira.

fot. Sebastian Góra

 

Zapraszamy na spektakl “Szekspir: makieta”, powstały w koprodukcji Miry Mańki i Anny Rogoż, czyli kolektywu dziewczyńskiego “blisko” oraz zespołu Teatru Rozbark pod opieką artystyczną Anny Piotrowskiej. Premiera bytomska odbędzie się 5 września 2021 r. i będzie otwierała nowy sezon artystyczny 2021/2022 Teatru Rozbark.

Spektakl był  prezentowany premierowo na tegorocznym Festiwalu Szekspirowskim w Gdańsku.

 

 

Szekspir: makieta to spektakl składający się z 4 części, w każdej z nich opowiadamy o doświadczeniu  samopoznania; aktorsko balansując między doświadczeniem niemalże prywatnym performerki a szekspirowską postacią.

Makieta pojawia się w tym spektaklu w bardzo wielu miejscach inscenizacji, ale nie zawsze jest przedmiotem, który tradycyjnie rozumiemy jako makietę. Często to kwestia dramaturgicznego skrótu, wyboru np. tylko didaskaliów, innym razem pracy z ciałem, która staje się makietą doświadczenia lub pracy z przedmiotem, która również może być makietą relacji, próbą odbudowania świata w mikroskali.

 

Spektakl SZEKSPIR MAKIETA,  zdobył dwie nagrody podczas Międzynarodowego Festiwalu Szekspirowskiego w Gdańsku: pierwszą honorową nagrodę specjalną OFF oraz nagrodę publiczności ze szczególnym uwzględnieniem kreacji aktorskich Julii Lewandowskiej i Szymona Michlewicza-Sowy.

 

k o l e k t y w d z i e w c z y ń s k i b l i s k o

Anna Rogóż

– scenografka, kostiumografka, graficzka. Absolwentka scenografii na ASP w Krakowie oraz Digital Visual Design fińskiego Aalto University. Współpracowała przy tworzeniu scenografii do spektakli krakowskiego Teatru Ludowego („Sekretne Życie Friedmanów” w reż. Marcina Wierzchowskiego, „Zahipnotyzuj mnie”, reż. Małgorzata Bogajewska), TR Warszawa (Rechnitz. Opera – Anioł Zagłady”, reż. Katarzyna Kalwat), Teatru Starego (Panny z Wilka, reż. Agnieszka Glińska), Teatru Współczesnego w Szczecinie (“Piknik pod Wiszącą Skałą, reż. Mira Mańka) oraz Nowego Teatru („Powrót do Reims”, reż. Katarzyna Kalwat). Uczestniczka polskich oraz międzynarodowych wystaw. Członkini zespołu polskiej Wystawy Studenckiej na Praskim Quadriennale 2019. Współpracowała z Alkiem Janickim w ramach grupy PerForm, czego rezultatem był mapping na fasadzie Teatru Słowackiego oraz Centrum Multimedialne na Wawelu.

Mira Mańka

– reżyserka, dramaturżka, dramatopisarka, studentka V roku wydziału Reżyserii Dramatu Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie. W ramach kolektywnego spektaklu “kto nie ma nic ten może wszystko” w Teatrze Nowym im. Kazimierza Dejmka w Łodzi, wyreżyserowała jedną z czterech części spektaklu, premiera 11.06.2021. We wrześniu 2020 otrzymała  Grand Prix dla najlepszego reżysera na Festiwalu Koszalińskie Konfrontacje Młodych “m-teatr” za spektakl „Piknik pod wiszącą skałą” z Teatru Współczesnego w Szczecinie. Zrealizowała dwa spektakle dla NST w Krakowie w ramach projektu „Młodzi w Starym online” – „Małą Syrenkę” H.Ch. Andersena (tekst/reżyseria) oraz „Kochanowski” w reżyserii Piotra Fronia (dramaturgia). W lutym 2020 na zaproszenie Festiwalu Opera Rara wyreżyserowała spektakl „Enoch Arden” wg poematu A. Tennysona do muzyki Richarda Straussa. W sezonie 2018/2019 została laureatką konkursu dla debiutujących reżyserów i reżyserek „Młodzi w Starym” i debiutowała spektaklem „Czartoryska. Artefakty”. Spektakl został zaprezentowany na Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym Boska Komedia w 2019 roku.