Teatr Rozbark

3 października (czwartek), godz. 18:00 „TANGO W EINFARCIE”, pokaz po warsztatowy uczestników zajęć Tango, w ramach projektu Przestrzenie Sztuki-Taniec.

Bilety w cenie: 15 zł osoba.

Fabuła, na której będzie oparty pokaz to z pozoru banalna historia miłości dwojga, z których jedno pochodzi ze społeczności mieszkańców przedmieścia Buenos Aires albo Montewideo a drugie jest Ślązakiem.  To daje okazję do spotkania różnych kultur i obyczajów, ale prawdziwa, istotna granica, którą badamy, odkrywamy i zacieramy przebiega między rzeczywistością teatru i codzienności, między aktorami i widzami, między losem a determinizmem. W scenach tanecznych w sposób innowacyjny połączymy techniki tanga argentyńskiego, tańców ludowych (śląska polka, krzyżok, chodzony) i tańca współczesnego, a także tańca dworskiego.

Poetykę naszego przedstawienia można określać jako realizm magiczny, ale są tam też wątki filozoficzne i metafizyczne, ale raczej w ujęciu ludowym. Jest to komedia z kluczem; w miarę rozwoju wypadków i bliżej finału widz może odgadywać kim są jego kluczowe postaci: Kataryniarz i jego trupa.

Dwa plany spotkania ze sztuką: Seniorzy biorący udział w warsztatach dotkną sztuki w sposób bezpośredni i aktywny – będą współtworzyć ostateczną formę pokazu. W jego trakcie widzowie a priori przyjmą bierną postawę (choć przekaz spektaklu będzie wskazywał na umowność tego rozróżnienia).

Aleksander Olo Mateja – tancerz tanga argentyńskiego i tańców ludowych w formie niestylizowanej. Gra na basach i śpiewa. Wspólnie z żoną Karo Przewłoką tworzą Kapelę Dejcie Pozór – zespół grający tradycyjną śląską muzykę do tańca. Poza koncertami, grają podczas potańcówek, prowadzą warsztaty i inne działania kreatywne promujące muzykę, tańce i kulturę śląską. Grali i uczyli tańców m.in. podczas Festiwalu Wszystkie Mazurki Świata w Warszawie, czy w ramach weekendu śląskiego w „Niepodległa. Miejsce spotkań” oraz kilkukrotnie w ramach Industriady w Katowicach oraz w Chorzowie. Kapela zdobyła pierwsze miejsce w konkursie „Powstańcze Śpiewanie” w Mysłowicach, jest też laureatem Festiwalu Pieśni Tradycyjnej w MDK Ligota w Katowicach. Byli współtwórcami śląskich odcinków „Dzikiej muzyki” oraz „Z przytupem” – programów kręconych dla TVP Kultura
o muzyce tradycyjnej z różnych regionów Polski. Kilkukrotnie gościli w programie Izoldy Czmok „Dej Pozór” kręconym przez TVP3 Katowice, gdzie m.in. uczyli tańców śląskich. W kooperacji z Bytomskim Kolektywem Śpiewaczym przygotowali przedstawienie „Zmierzchy/Świtania”, które premierę miało w Teatrze Rozbark oraz zostało wystawione w Teatrze Śląskim im. Stanisława Wyspiańskiego.

Julia Lewandowska – artystka z Poznania i absolwentką Akademii Sztuk Teatralnych na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu. Stypendystka Rose Bruford College of Theatre and Performance. Ukończyła podstawową szkołę muzyczną w klasie fortepianu i gitary. Absolwentka studiów licencjackich na Wydziale Komunikacji Wizualnej w specjalności grafika warsztatowa (dyplom u prof. Stefana Ficnera) na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Jej zainteresowania zaczęły koncentrować się wokół performansu, wykorzystania siebie jako instrumentu. Natomiast dzięki praktyce rzemiosła teatralnego w International Art Research Location Schloss Bröllin, w Studio Aktorskim Teatru Polskiego oraz podczas Acting Techniques Intensive Seminar prowadzonym przez prof. Grzegorza Ziółkowskiego, zdecydowała się na związanie życia z teatrem. Współtworzyła studencki teatr tańca współczesnego „KoInspiracja”. Występowała z Teatrem Pijana Sypialnia, Stowarzyszeniem Living Space Theatre, w Ośrodku Praktyk Teatralnych w Gardzienicach, z Kolektywem Migawki. Uczestniczyła w wielu projektach interdyscyplinarnych. Działanie sceniczne często opiera na połączeniu mediów – tańca, tekstu, muzyki i video, m.in. w pracach z Grupą Konwergencje (razem z malarką Anną Kołacką i Mikołajem Cieślakiem) oraz w duecie muzycznym CiSi z Łukaszem Malokiem. W ramach stypendium miasta Bytom realizowała z seniorami projekt “Chór Ruchu – ucieleśnianie dźwięku” w Teatrze Rozbark. Prowadzi regularne warsztaty udźwiękowienia ciała – BodyVoicing w grupie międzypokoleniowej i warsztaty teatralne z dziećmi i młodzieżą. Ostatnią jej realizacją choreograficzną jest „Wytańczyć Malewicza. Wystawa performatywna”, w Przestrzeniach Sztuki w Katowicach. Prowadzi zajęcia teatralne dla dzieci. Pracuje w Bytomskim Teatrze Tańca i Ruchu Rozbark od trzech lat. Uwielbia podróżować prowadząc badania antropologiczne.

Krzysztof Kardaś – ma 68 lat, jest instruktorem tanga argentyńskiego w Zabrzu, Chorzowie, Chrzanowie. Tańczy tango od 2012 roku, uczył się u Joanny i Szymona Nowaków, Oli Niesler Michała Zachariasiewicza, Sebastiana Achavala i Roxany Suarez, Juana Martina Carrary i Stefanii Coliny, Mai Petrovic i Marka Milievica, Sary Grdan i Ivana Terrazasa, Antonelli Terrazas. W 2021 na czele grupy tancerzy tanga stworzył, wyreżyserował i wystawił (5 premier między IX 2021 a XI 2022) przedstawienie „Opowieść o tangu”. Od 2019 pracuje z grupą seniorów najpierw w ramach zadania publicznego  współfinansowanego ze środków Województwa Śląskiego w ramach małych grantów senioralnych „Śląskie dla Seniora” we współpracy z Regionalnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej Województwa Śląskiego, a następnie w ramach współpracy z Uniwersytetem III-go wieku w Rudzie Śląskiej. Jest entuzjastą tanga i znawcą jego historii. Realizuje się w popularyzowaniu tanga i ukazywaniu jego pogłębionego, nie ograniczonego do stereotypów obrazu. Od 2020 prowadzi zajęcia z tanga argentyńskiego dla dorosłych w ChCK. Członek Zarządu Stowarzyszenia Nasze Miasto Tańczy doskonali się w zakresie tanga argentyńskiego od ok. 12 lat. Od trzech lat jest instruktorem tanga w Majowej Szkole Tańca. Wraz z Marią Kucharską brał udział w szkoleniach i warsztatach u najwybitniejszych tancerzy tanga argentyńskiego, w tym, m.in.: Jenny i Ricardo Oria, Sebastian Achaval i Roxana Suarez, Facundo Penalva, Ezequiel Mendoza, Jelena Ivanovic, Carlos i Brigita Rodriguez de Boedo  Juan Martin Carrara i Stephania Colina, Jonathan Saavedra i Clarisa Aragon, Marko Miljevic i Maja Petrovic, Maria Inez Bogado i Sebastian Jimenez, Javier Rodriguez i Moira Castellano, Virginia Gomez i Christian Marquez “Los Totis”, Fabian Peralta i Josefina Bermudez, Elise Roulin i Toni Kastelan, Ivan Terraza i Sara Grdan, Lorena Gonzalez Cattaneo i Gaston Camejo, Müge Üner i Selçuk Atalay. Wśród polskich instruktorów znaleźli się m. in. Szymon Nowak i Joanna Szelegieniec, Jan Woźniak i Paulina Policzkiewicz, Katarzyna Chmielewska i Mateusz Kwaterko, Tymoteusz Ley i Katarzyna Czech, Michał Zachariasiewicz i Aleksandra Nissler, Joanna Jabłońska i Piotr Bochiński. W ramach popularyzacji tanga argentyńskiego i zdrowego, aktywnego stylu życia członkowie Stowarzyszenia Nasze Miasto Tańczy wzięli udział w licznych imprezach miejskich i dzielnicowych w miastach Śląska takich jak Pikniki dla Firm, Art. Noc w Gliwicach. W ramach popularyzacji tanga argentyńskiego przeprowadzili również pokazy z prelekcjami i nieodpłatnymi lekcjami tanga dla środowisko Seniorów przy Domu Harcerza, parafii Św. Andrzeja Apostoła i Miejskim Ośrodku Kultury w Zabrzu. Spotkania te pozwoliły nam poznać zapatrywania i oczekiwania reprezentatywnej grupy seniorów – w sumie wzięło w nich udział około stu osób, z czego ponad 50 zgłosiło się na listy zainteresowanych organizowaniem grup tanecznych dla Seniorów. Planujemy rozwijać tę inicjatywę niezależnie od niniejszego projektu jako jego uzupełnienie dla stworzenia jeszcze szerszej platformy integracji.

Beata Pikuła – tańczy tango od ok. 8 lat. Jako nastolatka trenowała gimnastykę sportową. Razem z Krzysztofem Kardasiem prowadzi zajęcia tanga dla dorosłych w Chorzowskim Centrum Kultury. Razem też prowadzili zajęcia w Pałacu Kawalera w Świerklańcu we współpracy ze Stowarzyszeniem Wrazidlok i w Chrzanowie. Współtworzyła scenariusz i choreografię grała jedną z trzech głównych ról we wszystkich  wystawieniach Opowieści o tangu. Uczyła się u Mai Kucharskiej, Joanny Jabłońskiej, Juana Martina Carrery i Stefanii Coliny, Stefanii Fesneau, Loreny Gonzales Cataneo i Gastona Camejo, Carlosa Espinozy i Augustiny Piagio. Od roku śpiewa tanga w polskiej wersji językowej. Jest gorącą propagatorką otwierania się środowiska tańczących tango na jego historyczne i kulturowe źródła: łączenia tańca ze śpiewem i grą aktorską.

Karo Przewłoka  – pedagożka, absolwentka podyplomowych studiów z zakresu polskiej muzyki tradycyjnej w Akademii Muzycznej w Katowicach, wokalistka i skrzypaczka w „Kapeli Dejcie Pozór” i zespole „Krzikopa”, z którą zdobyła m.in. trzecią nagrodę na 22. Festiwalu Folkowym Polskiego Radia „Nowa Tradycja”. Redaktorka w Radiowym Centrum Kultury Ludowej – w audycji „Źródełka” zapoznaje dzieci z kulturą Górnego Śląska. Stypendystka Ministra Kultury w dziedzinie animacji i edukacji kulturalnej w roku 2021. Prowadziła warsztaty śpiewu dla dorosłych i dla dzieci m.in. na festiwalu Rozstaje w Krakowie, Oktawa Kultur w Białymstoku czy w Muzeum Etnograficznym w Warszawie. Współtwórczyni widowisk muzycznych „Wesele hutnicze” oraz „Hutnicze chrzciny” w Muzeum Hutnictwa, gdzie odpowiadała za warstwę muzyczną. Współtwórczyni muzyki i dźwięków do spektaklu „Beboki” Teatru Trip.

„Zadanie dofinansowane ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu Przestrzenie Sztuki-Taniec, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca”.