Piotrowska & Zioło | pokaz site-specific w Częstochowie | Festiwal “Pamięć miasta”
koncepcja: Anna Piotrowska,
wykonanie: Anna Piotrowska & Katarzyna Zioło,
współpraca: Ewa Noras,
koprodukcja: Teatr Rozbark, eferte _ Fundacja Rozwoju Tańca
site-specific | work in progress: 15 września 2023, Częstochowa, Festiwal „Pamięć miasta”
Plac Bohaterów Getta | ok. godz. 18.00
Czym jest tworzenie wspólnej przestrzeni wobec bliskości drugiego ciała? Jak można funkcjonować we wspólnym uścisku? Każda minuta ma znaczenie. Świadomość obecności siebie wobec drugiego. Istota relacji nakierowana na zrozumienie siebie, a dopiero później pojmowanie szerszego bytu mogącego być nazwanym MY.
Fizyczne poszukiwania skłoniły Annę Piotrowską do głębszych poszukiwań i sprowokowały spotkanie z teorią tomizmu konsekwentnego – nurtu filozofii realistycznej, zajmującej się poznawaniem świata realnie istniejącego, w której m.in. bada się i widzi realną różnicę miedzy istotą i istnieniem. Odrzuca ona zatem badanie niektórych pojęć (np. pojęcia „człowiek”), które są tylko wytworem umysłu. Dowartościowuje natomiast zagadnienia takie jak: istnienie, punkt, możność, kondycja, materia, przyczyna sprawcza, przyczyna, substancja, przypadłości, istota. Jak pisał św. Tomasz z Akwinu, jeden z filozofów, którzy zapoczątkowali ten nurt: „Źródłem całej naszej wiedzy o bycie jest sam ten byt. Zbudowanie tej wiedzy umożliwia nasze zetknięcie się z tym bytem, które filozofowie nazywają spotkaniem. Spotkanie jest więc źródłem naszej wiedzy o spotkanym bycie.”[1]
Spotkanie pozwala zobaczyć nie tylko jakość własnego istnienia, ale i zobaczyć jak uruchamiają się natychmiast inne obszary naszego poznania i jakie wartości to spotkanie rozbudza. Idąc dalej za filozofią tomizmu konsekwentnego, Piotrowska proponuje eksplorację autorskiej myśli: Własność jednej odrębności w realnej prawdzie – w dobrze, pięknie, integralności i doskonałości (po łacińsku Aliquid unum res verum bonum pulchrum integritas perfectio). Wspólny uścisk buduje relację, a w każdej minucie kontaktu możemy pogłębiać wiedzę o sobie samym. Bliskość zaczyna się we mnie. Przez moją odrębność badam prawdę swojego ciała. Dopiero później rodzi się osobliwe wyjście poza ramy jednego istnienia – w stronę jakiegoś „MY”. Wielką zagadką jest, z czym przyjdzie do nas ta druga strona. Piotrowska zaprasza do przyglądania się procesowi, w którym indywidualizm spotyka się z partnerstwem, a spojrzenie w głąb siebie wychodzi na spotkanie z drugim ciałem „w realnej prawdzie”.
[1] Św. Tomasz z Akwinu, Suma Teologiczna, Tom 35, Słownik Terminów, oprac. Artur Andrzejuk, s. 25.
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ANNA PIOTROWSKA
Doktor w dziedzinie sztuk muzycznych w dyscyplinie rytmiki i tańca, choreograf, reżyser, nauczyciel tańca współczesnego, tancerka, performerka. Fundator i Prezes Zarządu Fundacji Rozwoju Tańca „eferte”, założycielka „mufmi” w Warszawie (od 1995 r.), producent teatralny. Od 1996 r. stworzyła ponad 130 autorskich choreografii i przedstawień. Obecnie dyrektorka Bytomskiego Teatru Tańca i Ruchu Rozbark (Teatr Rozbark) i adiunkt Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie. Wykładała również na Wydziale Reżyserii Dramatu AST w Krakowie. W latach 2019-2023 prodziekan WTT w Bytomiu AST w Krakowie. Kierownik artystyczny zespołu Teatru ROZBARK w Bytomiu (2014-2018). Pomysłodawczyni i koordynatorka wielu ogólnopolskich i międzynarodowych programów edukacyjno-kulturalnych. Otrzymała nagrodę Województwa Śląskiego „Złotą Maskę 2016” za całokształt pracy, za reżyserie i choreografie spektakli dla Bytomskiego Teatru Tańca i Ruchu ROZBARK w 2015 r. We wrześniu 2015 r. spektakl w reżyserii Anny Piotrowskiej i wykonaniu Łukasza Pawłowskiego „toniejestpostawartystyczna! czyli premiery nie będzie!” zdobył Grand Prix XIII Ogólnopolskiego Przeglądu Monodramu Współczesnego w Warszawie i Nagrodę Główną 3. Koszalińskich Ogólnopolskich Dni Monodramu. Spektakl „bless the king_nieliryczna pieśń” otrzymał nagrodę na Festiwalu SzekspirOFF 2018 w Gdańsku. W 2022 r. Piotrowska otrzymała po raz drugi nagrodę teatralną województwa śląskiego „Złotą Maskę 2022” w kategorii CHOREOGRAFIA / RUCH SCENICZNY za choreografię do spektakli „GEMINI tryptyk” oraz „Policzalni” w Bytomskim Teatrze Tańca i Ruchu Rozbark.
Artystycznie Piotrowska zainteresowana jest improwizacją i pogłębianiem świadomości ciała i umysłu jako narzędzia zwielokrotnionej, wielofunkcyjnej obserwacji. Poszukuje relacji obiektywnego ciała w kategorii, którą nazwała „onebodyspacerecognizer”. Od wielu lat zajmuje się zagadnieniem pracy procesowej odkrywając m.in. narzędzia zgłębiające laboratoryjną pracę nad tekstem, kreacją postaci, jak również wzmacniając doświadczenia w podwyższonych stanach ciała i umysłu, poprzez działanie na wyobrażeniach i emocjach, które wpływają na kreację ruchu i poszukiwanie kanałów energetycznych uwalniających sam taniec.
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KATARZYNA ZIOŁO
Pochodząca z Katowic tancerka, performerka, pedagog. Absolwentka Filologii Polskiej na Uniwersytecie Warszawskim oraz Teatrologii na Uniwersytecie Śląskim. Doktorantka na Uniwersytecie Śląskim w Instytucie Nauk o Kulturze w zakresie performatyki. Ukończyła Szkołę Muzyczną I stopnia im. M. Karłowicza w Katowicach, Studio Teatru Fizycznego w Śląskim Teatrze Tańca w Bytomiu oraz Szkołę Musicalową w Teatrze Roma w Warszawie. Uczennica Państwowej Szkoły Baletowej im. L. Różyckiego w Bytomiu. W latach 2017 – 2021 związana z Teatrem Rozbark jako niezależna artystka. W tym okresie współpracowała z Anną Piotrowską zgłębiając metodę onebodyspacerecognizer. Od 2021 roku członkini zespołu artystycznego Teatru Tańca i Ruchu Rozbark w Bytomiu pod dyrekcją Anny Piotrowskiej. W latach 2017-2020 pedagog na Uniwersytecie Śląskim. Od 2022 roku pedagog na Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie, Wydział Teatru Tańca w Bytomiu. Swoją pracę artystyczną rozpoczęła dyplomem Studia Teatru Fizycznego Śląskiego Teatru Tańca w reżyserii Ewy Zawady i choreografii Koryny Kordovy „Żurawie” w 2009 roku. Współzałożycielka i wiceprezes fundacji na rzecz kultury i sztuki „Fundacja Wielki Człowiek”. Performerka, producentka, pedagog, autorka opracowań naukowych oraz publikacji książkowych z zakresu wiedzy o sztuce i kulturze. Inicjatorka serii warsztatów z zakresu digital performance. W latach 2012-2015 kuratorka Galerii Negatyw w zakresie sztuk performatywnych. Inicjatorka i współtwórczyni pierwszego średniometrażowego filmu tańca „Slavic body”, nagrodzonego na cypryjskim festiwalu Moving Images Dance Lab Nicosia 2019. Uczestniczka 12 wystaw zbiorowych z zakresu performance art., zdobywczyni licznych wyróżnień i nagród artystycznych i naukowych, m.in. Doktoranta roku Uniwersytetu Śląskiego 2019, nagrody Miasta Katowice dla Młodego Twórcy Kultury 2016 za performance „no title”, Czterokrotna laureatka nagrody Teatrogrant, przyznawanej przez Instytucję Kultury Miasto Ogrodów na realizację serii performanców w latach 2019 – 2022.
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
EWA NORAS
Ukończyła studia 1. stopnia na AWF w Poznaniu, na kierunku taniec w kulturze fizycznej. Występowała na Festiwalu Malta 2017 oraz jako performerka podczas intermedialnej wystawy Anti-Static w Muzeum Narodowym w Poznaniu w 2018 r. Tańczyła w h.art company Artura Grabarczyka oraz Teatrze Tańca Zawirowania, występując w spektaklach w choreografii: Anny Piotrowskiej, Elwiry Piorun, Ido Tadmora, Paoli Ghigini, Ferenca Fehera. Jako rezydentka CTiTW w ramach programu Start-Up- Scena dla Młodych zrealizowała spektakl „POLONAUTKI czyli Pierwsza Polska Kobieca Misja Kosmiczna”. Finalistka konkursu SoloDuo oraz Warszawskiego Konkursu Choreograficznego 2021. Obecnie pracuje w Bytomskim Teatrze Tańca i Ruchu Rozbark pod dyrekcją Anny Piotrowskiej, m.in. zgłębiając jej narzędzia pracy twórczej, nazwane onebodysacerecognizer.