Teatr Rozbark

Z GODNOŚCIĄ NIE MOJĄ GODZONA JESTEM NA ŚMIERĆ. DZIĘKUJĘ – NIE PIEPRZĘ – SOLĘ CÓRY UTUCZONE
.
PERFOMENS W WYKONANIU ZESPOŁU TEATRU ROZBARK W KONCEPCJI ANNY PIOTROWSKIEJ PODCZAS FINISAŻU
WYSTAWY „PIERSI KRÓLOWEJ UTOCZONE Z DREWNA” W CENTRUM SZTUKI WSPÓŁCZESNEJ KRONIKA
17.10.2025 (piątek), godz. 17:00 – oprowadzanie kuratorskie (tłumaczenie PJM), godz. 18:00 performance
bilety: 3 zł (ulgowe), 6 zł (normalne) | Rynek 26, Bytom

 

Punktem wyjścia do wspólnych działań performatywnych i konceptualnych stała się wystawa „Piersi królowej utoczone z drewna”, przygotowana przez zespół kuratorski w składzie: Agata Cukierska, Katarzyna Kalina oraz we współpracy z Sylwestrem Piechurą (CSW Kronika). Pretekstem do podjętych działań stał się m.in. hymn „In Honorem Matronarum” autorstwa Anny Piotrowskiej, napisany pod wpływem koncepcji kuratorskiej i dedykowany kobietom: świętym, patronkom, matronkom, siostrom. To liturgia ciała – modlitwa wielowarstwowa, oparta na trwaniu i tworzeniu obrazów inspirowanych ideami artystek i artystów zaproszonych do współkreacji wystawy. Motyw „sprofanowanej świętości” prowadzi performerki i performerów w przestrzeń pomiędzy sacrum i profanum – tam, gdzie ciało staje się miejscem pamięci i doświadczenia. Świętość zostaje odzyskana nie przez wyrzeczenie, lecz przez obecność. Czy możemy przywrócić ciału przestrzeń dla doznania i refleksji nad istotą samostanowienia? Jak odwrócić gest przemocy w gest troski i zaufania – do siebie, do innych, do własnej misji? Ważny staje się dystans – do samego siebie, do rzeczy i symboli, poprzez które możemy być nieświadomie sterowani w naszych światopoglądach i emocjach. Być może ta wielowątkowość skieruje nas ku odzyskaniu własnej, indywidualnej świętości – opartej na samoakceptacji, zrozumieniu i poszanowaniu środowiska, w którym żyjemy. Wątki, które towarzyszą naszym poszukiwaniom, to m.in. sprofanowana świętość obecna także w popkulturze, śpiew i głos jako formy rytuału oraz muzyczne cytaty przywołujące procesyjność i wspólnotowość. To próba spojrzenia, jak indywidualna wrażliwość doświadcza kruchości i miękkości kobiecej, a zarazem konfrontuje się z okrucieństwem i oporem.

 

koncepcja: Anna Piotrowska
kreacja i wykonanie: Kamil Bończyk, Aleksandra Kępińska, Anastasiia Khvorost, Sabina Letner, Julia Lewandowska, Ewa Noras, Anna Piotrowska, Dawid Sozański, Daniel Zych,
stylizacja: AVE&NANA, opracowanie muzyczne: djSpace,

koordynacja współpracy: Martyna Fras,
grafika: anatan, fot. Jakub Kabus.

————————————————————————————————

O WYSTAWIE:

Projekt „Piersi Królowej utoczone z drewna” autorstwa Agaty Cukierskiej @agata_cukier (współpraca: Katarzyna Kalina @katarzynakalina i Sylwester Piechura @sylwesterpiechura ) jest krytyczną analizą kultu świętych męczenniczek, a w szczególności postaci świętej Agaty. Zespół kuratorski wspólnie z zaproszonymi artystkami i artystami podejmuje się reinterpretacji figury świętej męczennicy poprzez nowe odczytanie jej biografii i śmierci, a jednocześnie zachęca do refleksji nad procesami, które mają miejsce w otaczającej nas rzeczywistości, nad miejscem, rolą i zagrożeniami wobec dzisiejszych kobiet.  (materiał CSW Kronika)
Piersi królowej utoczone z drewna | Queen’s Breasts Carved from Wood (06.09 – 17.10.2025)
• kuratorki | curators : Agata Cukierska, Katarzyna Kalina
• współpraca kuratorska | curatorial collaboration: Sylwester Piechura
• partnerstwo | partnership: ASP w Katowicach, Sosnowieckie Stowarzyszenie Amazonek „Życie”, Stowarzyszenie Wspólnota Amazonek „Ostoja” w Bytomiu,
• sponsor: „Proen” Gliwice Sp. z o.o.
• patronat medialny | media partners: @magazynszum , Notes na 6 Tygodni @bec_zmiana , @radiokatowice , @slaskaopinia
• Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury
wartość dofinansowania: 216 030 zł
całkowita wartość zadania: 273 130 zł
data zawarcia umowy: 07.04.2025 r.