Teatr Rozbark
Plakat ze spektaklu Bestie. Na czarnym tle znajduje się goła sylwetka osoby od ramion w dół. Ręce wsparte na kolanach, nogi wiszą luźno. nogi od kolana w dół są podwójnie naniesione jedne mają kolor szary a drugie czerwony. Na dole plakatu znajduje się napis w odbiciu lustrzanym BESTIE. W lewym górnym rogu znajduje się logo teatru Rozbark

16 grudnia (sobota), godz. 19:00 Bestie, choreografia Anna Piotrowska
Bilety w cenie: 30 zł ulgowy, 40 zł normalny.

TRAILER

Dzieła Brunona Schulza są interesujące z punktu widzenia psychoanalizy nie tylko dlatego, że są przykładem na to, iż sztuka odzwierciedla głębokie tendencje osobowościowe i często przedstawia sublimowane zaspokojenie nieodpowiednio ukierunkowanych popędów instynktownych, ale również z tego powodu, że Schulz jest pisarzem i artystą grafikiem i na obu tych polach ujawnia motyw, który wyraźnie odgrywa dominującą rolę w jego naturze – jest nim intensywna tendencja masochistyczna. // Jerzy Jarzębski

W: Bruno Schulz, Opowiadania. Wybór esejów i listów, oprac. J. Jarzębski, Biblioteka Narodowa, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1989, s. 5.

Jednym z zadań freudowskiej psychoanalizy jest pozbawienie człowieka złudzeń na temat jego własnego życia. Proces ujawniania treści o nas samych, które poprzez rozmaite traumy, ale i samo wychowanie, zostały zepchnięte do nieświadomości, nie jest prosty. Wywołuje nieunikniony konflikt i stan niepogodzenia. W Bestiach chcemy przyjrzeć się zagadnieniu popędu, który skupia jak w soczewce wymianę między tym, co w nas biologiczne i psychiczne. Pobudzenie wychodzące z naszego wnętrza przeistacza się w psychiczną reprezentację. W koncepcji Anny Piotrowskiej tytułowe „bestie” kryją się w każdym z nas, a nasze nieprzyzwolenia, zahamowania, brak odwagi do spełniania marzeń i fantazji, powodują, że stajemy się bestiami zarówno dla samych siebie, jak i dla otoczenia. Inspiracją do pracy nad Bestiami była również charakterystyczna w twórczości Brunona Schulza siła obserwacji. Efemeryczne refleksje zakłócające działanie, uważność i sztuka przypatrywania się czy wręcz podglądania – intrygują i inspirują reżyserkę wraz z zaangażowanymi artystami w procesie tworzenia spektaklu. Schulz swoją postawą i wrażliwością zachęca bowiem do obserwacji świata. Świat rysunków, tekstów literackich i wyborów życiowych Artysty, wzmacnia wiarę w moc wyobrażeń i konsekwencję nadchodzącej przemiany. Z tej perspektywy ciekawe jest zauważenie jego wszechobecnej „postawy obserwatora”, który w wymiarze symbolicznym kuląc się na czworakach, z ciekawością, pragnieniem i niemocą osiągnięcia celu, przygląda się swojemu życiu, fascynacjom i fantazjom.

koncepcja, reżyseria, choreografia: Anna Piotrowska,
kreacja i wykonanie: Kamil Bończyk, Joanna Brodniak, Julia Lewandowska, Łukasz Szleszyński, Alexey Torgunakov, Katarzyna Zioło, Daniel Zych,
asystentka: Sabina Letner,
reżyseria światła: Paweł Murlik,
muzyka: Michał Mackiewicz,
research / udźwiękowienie: Anna Piotrowska,
space & costume design: Anna Piotrowska,
wykonanie kostiumów: Atelier Bronisława Cichy,
realizacja światła: Dastin Greczyło,
realizacja dźwięku: Jakub Ritter,
ekipa techniczna: Krzysztof Soszka, Kuba Zapartowicz,
grafika: Małgorzata Piotrowska,
fotografia: Aleksandra Staszczyk,
premiera: 1 października 2022, Scena Cechownia, Teatr Rozbark, Bytom.

zdjęcie ze spektaklu Bestie. Na scenie znajdują się trzy tancerki ubrane w czarne kamizelki i czarne spodnie. Tancerki są odchylone do tyłu, ręce mają uniesione w górę i mają rozcapierzone palce. Bestie zdjęcie ze spektaklu, znajduje się na nim para tancerzy. Tancerka klęczy i podpiera się rękoma a na niej jakby siedzi tancerz z gołym torsem i trzyma ją za brzuch. Zdjęcie w odcieniach czerwieni. Bestie. Na zdjęciu są trzy osoby dwie tancerki i jeden tancerz, stoją bardzo blisko siebie, obejmują się głowy mają uniesione w górę i otwarte usta. Ubrani są na czarno. Bestie. Na zdjęciu jest pięciu tancerzy siedzących na krzesłach, mają uniesione ręce w górę, odchylają się do tyłu i mają otwarte usta. Ubrani w czarne stroje. Bestie. Na zdjęciu znajduje się tancerz siedzący w krześle. Ubrany w czarne spodenki, patrzący w górę. Za nim znajduje się światło skierowane na niego. Bestie. Tancerz ubrany w czarne spodenki, jest jakby wsadzony w krzesło i próbuje się przemieszczać. Za nim znajduje się pięciu tancerzy, których sylwetki są rozmazane. Bestie. Na zdjęciu postać tancerki, która na ugiętych kolanach, pochylona do przodu przemieszcza się. Ubrana w czarny kostium. bestie. Na zdjęciu znajdują się dwie postacie. Pierwsz postać jest rozmyta natomiast druga, to mężczyzna ubrany w czarne spodenki siedzący w krześle. Zdjęcie ze spektaklu Bestie, na pierwszym planie jest tancerka która podpiera się rękami i stopami. Wzrok skierowany ma w stronę widowni, ubrana w czarny kostium.

fot. Jakub Kabus