Teatr Rozbark

26 maja (poniedziałek), godz. 19:00 n a z n a c z e n i The somatic practices of lunacy, choreografia: Anna Piotrowska, wykonanie: Zespół Teatru Rozbark.
Bilety w cenie: 40 zł normalny, 30 zł ulgowy.
27 maja (wtorek), godz. 19:00 n a z n a c z e n i The somatic practices of lunacy, choreografia: Anna Piotrowska, wykonanie: Zespół Teatru Rozbark.
Bilety w cenie: 40 zł normalny, 30 zł ulgowy.

*spektakl dla widzów 16+, przewidziane są sceny nagości.

Czas trwania: ok. 100 minut bez przerwy.

Studium postaci szekspirowskich: Ryszard III, Koriolan, Lady Makbet, Ofelia, figury błazna i doktora.

n a z n a c z e n i

The somatic practices of lunacy

W najnowszej produkcji Teatru Rozbark, wyreżyserowanej przez Annę Piotrowską, artyści zanurzają się w świat Williama Szekspira. Czerpiąc motywy z wybranych dzieł dramatopisarza, Zespół Artystyczny eksplorował jego postaci – m.in. Lady Makbet, Koriolana, Ofelię, Ryszarda III, także figury błazna i doktora – badając ich energetyczną charakterystykę oraz symboliczny potencjał, również w kontekście współczesnej kultury. Forma spektaklu stanowi swoisty montaż – złożony z tekstów wędrujących pomiędzy postaciami – wzmacniając ich pierwotny ładunek energetyczny. Tak skonstruowana narracja kreuje oniryczny świat, w którym energie przeskakują z jednego ciała na drugie. Tworzenie sampli dla postaci i eksplorowanie ich z perspektywy somatycznego procesu lunatykowania, ujawniają charakterystyczne dla twórczości Szekspira motywy obłędu i szaleństwa. Szekspir interesował się i opisywał świat z perspektywy swoich czasów. Ukazywał mechanizmy ludzkich emocji, takich jak: chciwość, podejrzliwość, chęć dążenia do dominacji i panowania nad innymi. Te psycho-fizyczne przeskoki między jedną historią a drugą stanowią metaforę wpływu, jaki wywieramy na siebie nieustannie.

Struktura dramaturgiczna spektaklu splata się z wątkami psychoterapeutycznymi – zgłębiania własnej historii i relacji (często trudnych i ambiwalentnych) względem figur matek i ojców. Badanie historii i psychologii postaci otworzyło przed artystami nieograniczone możliwości ekspresji, które nie zawężają się do jednej konwencji. Anna Piotrowska, twórczyni spektaklu, tak wypowiada się o procesie konstruowania dzieła: „Wymowne słowa Lewisa, które padają w kronice historycznej W. Szekspira Król Jan – „Ważne motywy powodują silne działania” („Strong reasons make strong actions”) – stanowią dla mnie inspirację do budowania dramaturgii w teatrze, również w tym spektaklu. Szekspir, posługując się słowem, pobudza zarówno intelekt, jak i emocje. Jednak teatr to także obraz i materia – fizyczna, cielesna, pogłębiona obecność performerów może wzbogacić przekaz, nadając mu nowy wymiar. Obraz oddziałuje na widza w sposób intuicyjny i pierwotny, docierając do pozazmysłowej percepcji. Dzięki temu staje się nie tylko uzupełnieniem tekstu, lecz także podróżą do innej rzeczywistości, dopełniającą myśl Szekspira.”

O B S A D A:

KORIOLAN | Kamil Bończyk,

NA PEWNO OFF.ELIA  | Aleksandra Kępińska,

JESZCZE OFF.ELIA / BŁAZEN | Sabina Letner,

L/M LADY MAKBET | Julia Lewandowska,

JUŻ NIE OFF.ELIA | Ewa Noras,

DOKTOR | Anna Piotrowska,

RYSZARD III | Daniel Zych.

 

fot. Jola Staszczyk, grafika: anatan,

na zdj. od lewej: Ewa Noras, Julia Lewandowska, Aleksandra Kępińska, Daniel Zych, Anna Piotrowska, Kamil Bończyk, Sabina Letner.

koncepcja, reżyseria, dramaturgia, choreografia, sound&space:

ANNA PIOTROWSKA,

k r e a c j a:

KAMIL BOŃCZYK, ALEKSANDRA KĘPIŃSKA, SABINA LETNER,

JULIA LEWANDOWSKA, EWA NORAS, ANNA PIOTROWSKA, DANIEL ZYCH,

reżyseria światła, wsparcie produkcyjne: PAWEŁ MURLIK,

kostiumy: EWA NORAS, ANNA PIOTROWSKA, BRONISŁAWA CICHY_atelier,

nowe media, współpraca artystyczna: tajny_projekt,

realizacja: DASTIN GRECZYŁO,JAKUB RITTER, KRZYSZTOF SOSZKA, KUBA ZAPARTOWICZ,

współpraca: MICHAŁ MACKIEWICZ,

koordynacja tanga: KRZYSZTOF KARDAŚ,

opracowanie muzyczne piosenki: JULIA LEWANDOWSKA, PAWEŁ MURLIK,

współpraca literacka: ANNA DUDA,

grafika: anatan.

Podziękowania dla Anastasiia Khvorost.

 

G O Ś C I N N I    A R T Y Ś C I

 

tajny_projekt

tajny_projekt to studio projektowe i kolektyw artystyczny działający w obszarze nowych mediów, powstały w 2017 roku w Katowicach. W swoich pracach łączą różne media i technologie tworząc interaktywne instalacje multimedialne, light-art, elektronikę, treści wizualne, aplikacje czy performance A/V. Inspiruje ich złożoność współczesnych relacji człowieka z technologią, kosmologią, sztuczną inteligencją oraz sztuką abstrakcyjną. Starają się szukać alternatywnych sposobów wyrazu dla dostępnych narzędzi i nowych obszarów na przecięciu sztuki i technologii. Współpracują z licznymi instytucjami kultury, artystami, agencjami i firmami. Uczestniczyli w rezydencjach artystycznych Rencontres Audiovisuelles (Lille, Francja) oraz Muzeum Śląskiego. Brali udział w wystawach, konferencjach i festiwalach w Polsce i za granicą m.in. w Czechach, Macedonii Północnej, Włoszech, Chinach, Chorwacji i Holandii. Zdobyli nagrodę w pierwszym polskim konkursie na sztukę sztucznej inteligencji Digital Ars (2021). Kolektyw tworzą Kacper Mutke i Michał Urbański.

Kacper Mutke
Dyplom magisterski zrealizował w 2019 roku w Pracowni Działań Multimedialnych, na Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach. Obszary jego działań to szeroko pojęty eksperyment wizualny, kreatywne programowanie, sztuka generatywna, instalacje multimedialne, animacja, malarstwo, VJ’ing. Współtworzy kolektyw artystyczny tajny_projekt. Swoje prace prezentował na festiwalach i wystawach w Polsce i za granicą m.in. na: Tauron Nowa Muzyka, CineRAMAfest, Symularis 仿真星系, Design 32, WRO Art Center. 
Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego 2018, 2020.

Michał Urbański
Ukończył studia inżynierskie i magisterskie na kierunku Informatyka, na wydziale Automatyki Elektroniki i Informatyki Politechniki Śląskiej w 2018 roku. Współzałożyciel kolektywu tajny_projekt. Poza kolektywem działa jako programista freelancer, realizując strony i aplikacje dla firm i instytucji kultury, m.in. Muzeum Śląskiego. Tworzy z wykorzystaniem eksperymentu multimedialnego, wizji komputerowej, sztucznej inteligencji, sztuki generatywnej, kreatywnego programowania i elektronik

https://tajnyprojekt.com
https://tajnyprojekt.com/showreel
instagram.com/tajnyprojekt

——————————————————-

MICHAŁ MACKIEWICZ

Jest artystą pracującym wielopłaszczyznowo. Swoją synestetyczną wizję sztuki konsekwentnie realizuje w formie multimedialnych środowisk. Potrafi sprawnie i swobodnie łączyć rozmaite środki ekspresji.  Prowadzi poszukiwania w obszarach współczesnego malarstwa, designu, grafiki, abstrakcyjnych form przestrzennych, technik oświetleniowych i eksperymentalnej muzyki elektronicznej. Swoje doświadczenia zdobywał przygotowując liczne wystawy, audycje, spektakle. Współpracuje z teatrami tańca jako muzyk, kompozytor. Zajmuje się również iluminacją i scenografią. Prezentował swoją twórczość w Polsce, Norwegii, we Włoszech na Litwie i Węgrzech. Prace Michała Mackiewicza to eleganckie, minimalistyczne instalacje będące połączeniem malarstwa, grafiki, technik oświetleniowych, metalurgicznych oraz muzyki. Autor kładzie szczególny nacisk na warsztatowe mistrzostwo, precyzję oraz jakość wykonania. Światło, muzyka i obraz to trzy wielkie namiętności nieustannie walczące o pierwszeństwo w jego aktywności artystycznej. W ostatnich latach zrobił krok w kierunku rozbudowania warsztatu, pogłębienia doświadczeń i technik.  W swoim  leśnym atelier zbudował studio dedykowane poszukiwaniom w obszarze klasyki współczesnej elektroniki ze szczególnym naciskiem na muzyczne urządzenia retro, samplery, syntezatory analogowe i  magnetyczne rejestratory taśmowe.  W procesie eksploracji nowych brzmień nie zaniedbywał także nagrań terenowych.  Nieustanie eksperymentując otworzył nowe  terytoria soniczne będące fuzją nowoczesnych technologii i rozwiązań odwołujących się do  klasyki muzyki elektronicznej i konkretnej. Jednocześnie  nieustannie budował swoje doświadczenia jako oświetleniowiec, zgłębiając  tajniki dawnych mistrzów, podglądając wielkich i śledząc najnowsze trendy. Strefa dźwięków i światła nie była w stanie zatrzymać fascynacji malarstwem, szeroko rozumianą plastyką i materią. Ostatnie kilka lat artysta pogłębiał  także swoją znajomość spawalnictwa, rzeźby współczesnej i metalurgii pracując jako spawacz w trójmiejskich stoczniach i w norweskich stalowniach. Fascynacja skandynawską naturą, metalem, spawalnictwem i dźwiękowymi eksperymentami  zaowocowała niesamowicie bujną fuzją możliwości, doświadczeń, wyobraźni  i technik. Uzbrojony w nowe doświadczenia i umiejętności multimedialny eksperymentator, poeta dźwięków i mistrz postindustrialnych form  z nową energią i pasją odsłania swój kunszt.

LUCID LINES | KANAŁ

 


PAWEŁ MURLIK

Zawodowo zajmuje się aranżacją i reżyserią światła w przestrzeniach teatralnych. Często odpowiadał za spektakle podczas tournée grup teatralnych w Europie i w Azji. Przez kilka lat był również związany ze Śląskim Teatrem Tańca, wypracowując setki godzin z kilkudziesięcioma artystami z całego świata. Podczas festiwali współpracował m.in. z Cullberg Ballet (Szwecja), Joe Alter (USA), Uri Ivgi (Izrael), Johan Greben (Holandia), Brian Michaels (Wielka Brytania), Erik Koung (Makao), Kuik Swee Boon (Singapur), Kibutz Company (Izrael), Jean-Guillaume Weis (Luksemburg). Paweł Murlik był odpowiedzialny za reżyserię światła, pracując dla artystów takich jak: Magdalena Piekorz, Jacek Łumiński, Anna Piotrowska, Maciej Kuźmiński, Jerzy Stuhr, Jan Peszek, Jakub Lewandowski. Obecnie jest związany ze sceną Bytomskiego Teatru Tańca i Ruchu Rozbark. Pracuje również jako dziennikarz branżowy dla Muzyki i Technologii oraz AV Integracje wykonując szereg testów urządzeń oświetleniowych i multimedialnych. Ponadto jest twórcą wielu autorskich scenariuszy widowisk, m.in.: SYNTH ART, Otwarcie Mistrzostw Europy U23 Bydgoszcz 2009, Otwarcie Pucharu Europy SPAR Bydgoszcz 2004, czy koncert specjalny Martyny Jakubowicz Golub Dobrzyń 2010.

ROZBARK RADIO |  „I tutaj nie przesadzam…”, czyli wywiad z Pawłem Murlikiem.