Teatr Rozbark
Na plakacie ożółtym tle umieszczony jest czarny ptak kanarek. W prawym górnym rogu znajduje się tytuł spektaklu KANARKI. Pod ptakiem zostały napisane: choreografia Szymon Michlewicz-Sowa,reżyseria Gabryiel Gietzyk, muzyka michał Zdrzałek, projekcje Tomasz Berek, obsada: Anna Berek, Agnieszka Raj-Kubat, Szymon Michlewicz-Sowa, Filip Wójcicki. W prawym dolnym rogu umieszczono logo teatru oraz logo Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego z adnotacją : Dofinansowano z Narodowego Centrum Kultury w ramach programu Kultura-Interwencje 2020.

 

17 października 2020 (sobota), godz. 18:00 „Kanarki”, choreografia Szymon Michlewicz-Sowa | premiera
18 października 2020 (niedziela), godz. 18:00 „Kanarki”, choreografia Szymon Michlewicz-Sowa, Finał Konkursu Plastycznego Ciało Industrialne

Spektakl powstał w ramach konkursu Rozbark – nowa perspektywa, organizatorem którego jest Teatr ROZBARK.

W historii serinus canaria carbo mea wzruszającym jest jego podziemny los, jako opresyjny model istnienia objawiający się w tej nieprzystającej do miejsca drobnej i kruchej istocie. Porażającym jest domniemany potencjał śmierci w kuriozalnej pracy tego małego ptaszka.
Kanarki w kopalniach to właściwie serinus canaria sensorem i taką powinny mieć wyodrębnioną nazwę systematyczną. Żółty, trudny do uchwycenia, wątły i drżący, pełen świergotu i tryli wizerunek kanarków nie chce współbrzmieć z zawartym w kopalnianych metaforach mroku.
A jednak po wejrzeniu w głąb obrazy te okazują się analogiczne. Ciemność i niebezpieczeństwo, radość i wspólnota – kanarki śpiewają zawsze dla kogoś – oraz czyhająca w zakamarkach podziemi niespodziewana śmierć jednoczą się w spektaklu „Kanarki” Teatru ROZBARK w Bytomiu.

BIOGRAMY ARTYSTÓW
AGNIESZKA RAJ-KUBAT — aktorka dramatyczna (egzamin eksternistyczny ZASP w Warszawie), aktorka lalkarka (Studium Aktorskie Teatrów Lalkowych w Będzinie), absolwentka Kulturoznawstwa na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach, absolwentka Surdopedagogiki na KUL-u w Lublinie. Otrzymała odznakę honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej” (2016) od Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Autorka licznych spektakli społecznych, m. in. w Teatrze Dzieci Zagłębia w Będzinie, Miejskim Domu Kultury w Lublińcu, Zakładzie Karnym w Lublińcu czy Klubie Jednostki Wojskowej Komandosów w Lublińcu. Autorka pionierskiego projektu na gruncie europejskim (wykorzystanie fonogestów w spektaklu teatralnym). Współpracuje z Teatrem Old Timers Garage w Katowicach. Wieloletnia aktorka Teatru Dzieci Zagłębia w Będzinie.

GABRIEL GIETZKY — doktor sztuki na AST Kraków (filia Wrocław), absolwent Reżyserii Akademii Teatralnej w Warszawie i Aktorstwa na PWST Kraków (filia Wrocław). Wyreżyserował ponad 50 spektakli i zagrał ponad 20 ról teatralnych. Otrzymał honorowe wyróżnienie na Festiwalu Szekspirowskim w Gdyni za Kupca weneckiego W Szekspira oraz Brązowy Medal Zasłużony Kulturze Gloria Artis.
MICHAŁ ZDRZAŁEK — absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach i Krakowie. Waltornista w Zespole Pieśni i Tańca Śląsk. Współtwórca zespołów Lód 9 oraz Ciśnienie. Występował na festiwalach takich jak: Inne Brzmienia, Ars Independent, Hradecky Slunovrat oraz Enjoy Jazz w Niemczech. Komponował muzykę do spektakli m.in. w Teatrze Jaracza w Olsztynie, Teatrze Dzieci Zagłębia w Będzinie, Teatrze Ateneum w Katowicach czy Teatrze Maska w Rzeszowie.
ANNA BEREK – studentka AST w Krakowie na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu. Obecnie występuje w Opowieściach z Narnii (Teatru im. S. Żeromskiego w Kielcach) oraz w Pikniku pod Wiszącą Skałą (Teatr Współczesny w Szczecinie). Zagrała m.in w Hen. O końcu (reż. Maciej Podstawny), Operetce (reż. Ziuta Zającówna). Tańczyła m.in w CPH4 (chor. Jacek Łumiński), Święty z Wadowic (chor. Maciej „Gleba” Florek), 43 przypadki szczęścia (chor. Sylwia Hefczyńska-Lewandowska).
FILIP WÓJCIK — absolwent Ogólnokształcącej Szkoły Baletowej w Gdańsku, absolwent PWST w Krakowie, na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu. Wystąpił w dyplomie tanecznym T R A N S D Y P T Y K w choreografii Anny Piotrowskiej. Stworzył role aktorskie i taneczne m.in. dla Krakowskiego Teatru Tańca (Poliamoria, oraz Estra i Andro), Teatru Rozrywki w Chorzowie (Osobowość Zaburzona), Narodowego Centrum Kultury (Święty), Fabryki Kultury (Pan Tadeusz Muzycznie, Wszystko o Disco), Konsulatu Kultury w Gdyni (Mayday. Run for your Wife).
SZYMON MICHLEWICZ-SOWA — absolwent AST w Krakowie, na Wydziale Teatru Tańca w Bytomiu. Autor choreografii i ruchu scenicznego w Teatrze Tęcza w Słupsku (E-mollandia), Teatrze im. S. Żeromskiego w Kielcach (Opowieści z Narnii. Lew, czarownica i stara szafa) oraz Teatrze Maska w Rzeszowie (Alicja w Krainie Czarów). W 2017 roku stworzył spektakl Powrót (reżyseria, choreografia, koncepcja) na otwarcie VII Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Tańca Scena Otwarta w Tarnowie.