PROPAGANDA. ucieleśnienie
Plakat ze spektaklu Propaganda. Ucieleśnienie. Na plakacie w kolorze brzoskwininiowym po lewej strone znajduje się napis w kolorze czerwonym pisany drukowanymi literami podzielony na PRO PAGAN DA. UCIELE ŚNIENIE. Po prawej stronie białe logo Teatru Rozbark. Poniżej : REZYSERIA: ANNA PIOTROWSKA, ASYSTEN REŻYSERA:PAULINA PROKOPIUK,KREACJA I WYKONANIE: KAMIL BOŃCZYK,JOANNA BRODNIAK, ŁUKASZ SZLESZYŃSKI,DAWID TAS, KATARZYNA ZIOŁO, ADAM ZUBER, DANIEL ZYCH. MUZYKA: M.S. OBERSCHLESIEN: ADAM JURCZYŃSKI, TOMASZ JAGIEŁOWICZ,JAKUB OGRODOWICZ. REŻYSERIA ŚWIATŁA: PAWEŁ MURLIK. W prawym dolnym rogu znajduje się zdjęcie dwóch tancerzy od pasa w górę. Tancerze mają uniesione splecione ręce do góry. Na głowach mają srebrne wiadra.

30

Listopad

PROPAGANDA.ucieleśnienie

“W wydarzeniach z przeszłości znajdujemy dane do wykreowania własnego świata. Tworzymy nową opowieść na podstawie mechanizmów wpisanych w człowieczeństwo” – mówi reżyser i choreograf spektaklu, Anna Piotrowska.

Inspiracją do stworzenia spektaklu była historia powstań śląskich i plebiscytu na Śląsku. Nie jest to jednak historyczna rekonstrukcja – interesuje nas raczej odpowiedź na pytanie: jak ekstremalne wydarzenia sprzed wieku rezonują dzisiaj w każdym z nas?
Bohaterowie mają imiona karabinów. Nie mają narodowości, ani nie przynależą do nikogo – są ideami i narzędziami aparatu władzy. Spotykają się w miejscu, w którym konieczne jest, aby w coś wierzyć i o coś walczyć. Postacie obnażają mechanizmy wojny i ścigają się w strategiach dowodzenia: wykorzystują zarówno spontaniczną samoorganizację, jak i działania taktyczne. Wytwarzają sytuacje zagrożenia, by rejestrować naturalne reakcje – ciało jest Bohaterem. Atakuje, ucieka, pamięta. Zapisuje traumatyczne historie w DNA i przekazuje je z pokolenia na pokolenie.
Poznając losy rodzin śląskich, Ślązaków mówiących po polsku, Ślązaków mówiących po niemiecku, dochodzimy do wniosku, że nie istnieje historia uniwersalna. Wracamy do historii indywidualnych, które razem wcale nie tworzą jednolitego tła, ale bardzo zróżnicowany krajobraz. W wydarzeniach z przeszłości znajdujemy dane do wykreowania własnego świata, tworzymy nową opowieść na podstawie mechanizmów wpisanych w człowieczeństwo.

 

reżyseria i choreografia: Anna Piotrowska
asystent reżysera: Paulina Prokopiuk
kreacja i wykonanie:
BERTHIER – Kamil Bończyk
ELKAEM – Joanna Brodniak
MOSIN – Łukasz Szleszyński
MAXIM – Dawid Tas
MANNLICHER – Katarzyna Zioło
CARCANO – Adam Zuber
MAUSER – Daniel Zych

muzyka: członkowie zespołu Michał Stawiński Oberschlesien: Adam Jurczyński, Tomasz Jagiełowicz, Jakub Ogrodowicz
*w spektaklu wykorzystano tekst Jarosława Kisińskiego „Wieża radości, wieża samotności” do muzyki Leszka Nowaka
reżyseria światła: Pawel Murlik
produkcja: Łukasz Wójtowicz
koncepcja scenograficzna i kostiumowa: Anna Piotrowska
realizacja: Dastin Greczyło, Jakub Ritter, Krzysztof Soszka, Marcin Chrzanowski
materiały promocyjne: Joanna Brodniak, Alexey Torgunakov, Anna Piotrowska
partnerzy: Fundacja Wielki Człowiek | Muzeum Powstań Śląskich w Świętochłowicach
wsparcie: Dofinansowano ze środków Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017 – 2022 w ramach Programu Dotacyjnego „Niepodległa”

 

premiera: 8 grudnia 2020 w Teatrze Rozbark w Bytomiu