OŚĆ|GEMINI tryptyk wieczór łączony

Godzina: 19:00

Bilety w cenie: 20 zł ulgowy, 30 zł normalny

KUP BILET

„OŚĆ!” performance na głos i ciało

wykonanie: Marta Wiśniewska

koncepcja i reżyseria: Małgorzata Haduch

kostium: Hanka Podraza

światło: Piotr Werewka

produkcja: Free The Dance

czas: 30 minut

 

Wiśniewska i Haduch to nowy duet sceniczny, świeża przyjaźń i wspólne wizje. Jedną z nich jest „OŚĆ!”, od której wszystko się zaledwie zaczyna… Na scenie jest Marta, pojawia się metaforycznie „goła” i odpala rakietę, w której jest tak mnóstwo emocji przepuszczonych przez ciało i głos. Lecz to nie jest koncert. W formie „OŚĆ!” zbliża się do performensu, zahacza o nowe praktyki performatywne. Jest to swoisty debiut Wiśniewskiej, gdyż kreuje język ekspresji, jakim do tej pory się nie posługiwała, używa głosu a capella, za którym podąża minimalistycznym ruchem. Jest to i debiut dla Haduch jako reżyserki nietypowego przedstawienia, gdyż po raz pierwszy wiodącą formą kompozycji jest dźwięk, a nie choreografia.

„Pracujemy z partyturą – rodzajem improwizacji strukturalnej, szkielet jest zafiksowany, lecz w środku dopuszczalna jest pewna dowolność interpretacji.”

„OŚĆ!” to spotkanie jakże odległych od siebie światów scenicznych, przeszłości Haduch spędzonej częściowo w amsterdamskim i krakowskim offie oraz scenicznej komercyjnej kariery Wiśniewskiej. Obydwie artystki przejrzały się w sobie, dostrzegając nieodkorkowany potencjał mówienia wreszcie swoim własnym językiem.

 

Małgorzata Haduch Tancerka/choreografka, absolwentka School for New Dance Development w Amsterdamie (2004), związana jest z holenderską i polską sceną free jazzową i punkową, współpracowała w ostatniej dekadzie z takimi znakomitymi muzykami jak Ab Baars, Wilbert de Joode, Andy Moor, Paulina Owczarek, Marcin Masecki, Arvind Ganga. W 2013 roku założyła własny zespół Help Me To Crash, z którego narodził się najważniejszy duet artystyczny z Marią Mavridou i ich wspólny performance “No Sugar No Candy”. Haduch była dwukrotnie Stypendystką Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz kilkakrotnie nagrodzona dofinansowaniem z Instytutu Adama Mickiewicza – Program Kultura Polska Na Świecie. Laureatka Stypendium Twórczego Miasta Krakowa, Stypendium Rządu Meksykańskiego dla Obcokrajowców oraz Programu Wspieranie Aktywności Międzynarodowej. Uczy techniki Flying Low, kompozycji i improwizacji na Kursie Choreografii Scenicznej w Krakowie oraz w ramach sezonowych warsztatów Praktyka Improwizacji i Performance (PIP).

 

Marta Wiśniewska Polska tancerka, instruktorka tańca, wokalistka, choreografka, sędzia międzynarodowy tańca hip hop, aktorka i prezenterka telewizyjna. Zaczęła karierę jako tancerka i choreografka Ich Troje oraz partnerka lidera zespołu, Michała Wiśniewskiego. W 2004 zadebiutowała jako wokalistka, wydając singiel „Here I Go Again” (cover piosenki Whitesnake). Jej pierwsze dwa albumy studyjne, Mandaryna.com (2004) i Mandarynkowy sen (2005), odniosły sukces, a utwór „Ev’ry Night” (pierwszy singiel promujący Mandarynkowy sen) stał się przebojem. Wykonanie piosenki podczas festiwalu sopockiego w 2005 wywołało poruszenie w mediach i zarzucenie artystce braku umiejętności wokalnych. W 2006 prowadziła autorski program Let’s Dance, czyli zrobię dla was wszystko. W 2007 otworzyła szkołę tańca Mandaryna Dance Studio. W 2009 ukazał się jej trzeci album studyjny, zatytułowany AOK. Grała Kasię Sarnecką w serialu TVN Na Wspólnej i piosenkarkę Rosę w serialu Polsatu Pierwsza miłość.

 

„GEMINI tryptyk”

koncepcja, choreografia:  Anna Piotrowska,

kreacja i wykonanie:

Kamil Bończyk,

Joanna Brodniak,

Anna Piotrowska,

Alexey Torgunakov,

Katarzyna Zioło,

czas: 50 minut.

 

Spektakl „GEMINI tryptyk” jest kontynuacją i poszerzeniem trzech wcześniejszych realizacji, tj. „Gemini” i „Gemini&after” z 2006 roku w wykonaniu Patrycji Dońskiej i Anny Piotrowskiej oraz „Gemini” z 2017 roku w wykonaniu Artura Bieńkowskiego, Kamila Bończyka i Alexeya Torgunakova.

 

Głównym motywem pierwowzoru była kreacja i poszukiwanie zależności sióstr syjamskich związanych-zrośniętych ze sobą quasi-nierozerwalną relacją. To stało się punktem wyjścia do dalszej eksploracji spektaklu kolejno na trzech i pięciu wykonawców.

 

Najnowsza odsłona Gemini to tryptyk, trzy części zespojone utworami Henryka Góreckiego:

  • ofiarowanie,
  • opowieść,
  • obcowanie

 

Motyw bliźniaczej zależności zostaje poszerzony o kontekst społecznego ekosystemu i zależności jego elementów. Istotą jest fizyczny dialog, w którym poszukiwana jest harmonia i siła (nie)obecności jednostki oraz cielesnych interakcji wspólnoty.

 

delikatna troska ciał

ciało przenika przez ciało

zespojenie

impresja ciał

 

Data

13 cze 2021
Dzisiaj