Teatr Rozbark

zapraszamy serdecznie na konferencję naukowo-artystyczną: Ciało industrialne: Synestezje

Teatr Rozbark, 8-9 listopada 2025 r.

wystąpienia eksperckie/panel dyskusyjny/warsztaty/spektakle

Zapisy na wydarzenia w ramach konferencji dostępne w formularzu po kliknięciu w nazwę

Uwaga – osoby, które zainteresowane są udziałem w warsztatach masterclass z Anną Piotrowską lub Pawłem Murlikiem, powinny przynieść ze sobą na zajęcia podpisany formularz zgłoszeniowy oraz regulamin – pliki dostępne po kliknięciu w nazwę Karta zgłoszenia_warsztaty masterclass i Regulamin 9.11.2025

 

Idea konferencji

W ostatnich latach, tematy transformacji stają się kluczowe dla zrozumienia współczesnych problemów i wyzwań na przyszłość, nie tylko w kontekście lokalnej przestrzeni Śląska, ale i w ujęciu globalnym. Transformacja przestaje być abstrakcyjnym pojęciem opisywanym w liczbie pojedynczej. Dynamicznie zmieniająca się sytuacja polityczno-gospodarcza i tempo zmian sprawiają, że staje się zjawiskiem powszechnym i zwielokrotnionym. Liczne transformacje zaczynają nam towarzyszyć w życiu codziennym, na różnych poziomach doświadczania. Nic dziwnego, że zadajemy sobie pytania o to, jak odnaleźć się w procesie owych transformacji i coraz intensywniej szukamy na nie odpowiedzi. W 2016 roku Anna Piotrowska wprowadziła do języka swojej twórczości artystycznej kategorię „ciało industrialne”. Była to swoista metafora pozwalająca spojrzeć na pracę artystyczną jako swoiste laboratorium, w którym możemy przyjrzeć się temu, jak ludzkie ciało przetwarza energię życiową, jakich narzędzi używamy do tego, by pogłębiać świadomość ciała – zarówno w celu lepszego poznania tego, czym jest nasza tożsamość, szczególnie w kontekście otaczającej nas industrialnej przestrzeni Śląska, jak również w celu otwierania się na nowe perspektywy i scenariusze życia, które możemy wykreować poprzez świadomą pracę ciała i wyobraźni. Kategoria „ciała industrialnego” ewoluowała na przestrzeni 2016-2025 roku – od intuicji w obrębie filozofii sztuki do próby uchwycenia konkretnych narzędzi działania. Język teatru i tańca pozwala mówić o doświadczaniu transformacji jako ucieleśnionym procesie przeżywania swojego miejsca w świecie i naszych relacji do otoczenia. Pozwala rozwijać kompetencje rozpoznawania, kreowania, przetwarzania i dzielenia się informacjami, które dotykają nas bezpośrednio na poziomie ludzkim. Wierzymy, że ten aspekt poszukiwań artystycznych stanowi równorzędny porządek mówienia o tym, czym jest lub może być doświadczenie transformacji społecznej, gospodarczej, politycznej, ekologicznej, etc. i powinien być uwzględniany w dyskusji o kierunku zmian, projektowanych dla nas wszystkich na przyszłość. Język teatru i tańca nie jest w tym kontekście jedynym medium. Jak pokazuje ponad 10-letnia historia Teatru Rozbark, w tych poszukiwaniach istotne były również inne artystyczne media. Pejzaż industrialny nie byłby pełen bez aspektu dźwiękowego, kreacji przestrzeni i światła, pracy z inspiracjami literackimi czy ikonografią. Spektakle powstające na Scenie Cechownia zawsze charakteryzowała swoista transdyscyplinarność i synestezyjność, która wspierała artystów w pogłębianiu doświadczenia cielesnego na scenie, ale i kreowania szczególnych warunków odbioru dla widzów. 

W sezonie artystycznym 2025/2026 chcielibyśmy podsumować prowadzone od tego czasu badania, odnieść się do 10 lat działania instytucji, jak również podjąć próbę odpowiedzi na pytania o transformacyjny wymiar praktyk artystycznych. Proponowany temat konferencji – Ciało industrialne: Synestezje, wiąże zatem ze sobą tematy: transformacji, industrialnej charakterystyki (zarówno regionu, jak i samej przestrzeni Teatru Rozbark), wymiany praktyk artystycznych (w ujęciu transdycyplinarnym), synestezji (jako strategii kreowania doświadczenia odbiorczego) oraz tańca i teatru jako narzędzi poszukiwań. Spróbujemy wspólnie porozmawiać o tym, jak praca zmysłów wiąże się z procesami kształtowania tożsamości i ich zmiany? Jak przetwarzamy w sobie  obrazy, dźwięki, dotyk i jak pamięć zmysłowa wpływa na nasze rozumienie tożsamości? Czym są pejzaże industrialne i industrialna cielesność? Jak sztuka i nauka mogą współpracować w wypracowywaniu nowych scenariuszy życia w dobie transformacji regionu? Jaka jest w tym rola cielesnego doświadczania?

W związku z podejmowanym tematem serdecznie zapraszamy na wydarzenia konferencyjne pod patronatem projektu Przestrzenie Sztuki – Taniec, programu dofinansowanego z funduszy Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca. W sobotę, 8 listopada, odbędą się wystąpienia zaproszonych ekspertów. dr Agata Stronciwilk z Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach z perspektywy antropologicznej opowie o tym, w jaki sposób obrazy industrialne wpływają na kształtowanie się naszej lokalnej tożsamości i w jaki sposób możemy aktywnie partycypować w procesach zmian i kreowaniu nowych potrzeb społecznych na przykładzie swoich badań, przeprowadzonych w Wielkiej Brytanii. Przemo Łukasik z Medusa Group z perspektywy lokalnych doświadczeń, opowie o tym, w jaki sposób w procesie projektowania obiektów łączą różne sposoby spojrzenia na industrialność, zarówno te artystyczne, jak i techniczne. Natomiast dr hab. prof. ASP, Sybilla Skałuba opowie o doświadczeniach pracy z dźwiękiem w kontekście pozyskiwania, przetwarzania i kreowania doświadczeń dźwiękowych na bazie industrialnych przestrzeni. Ostatnie wystąpienie to panel dyskusyjny z udziałem: dr hab. Anny Piotrowskiej, Pawła Murlika, Przemo Łukasika, dr hab. prof. ASP Sybilli Skałuby i dr Agaty Stronciwilk, moderowany przez Annę Dudę, poświęcony roli odczuwania w postrzeganiu/słuchaniu/doświadczaniu przestrzeni industrialnej, a także znaczeniu budowania współprac na styku nauki i sztuki dla kreowania nowych transformacyjnych wizji regionu. Dodatkowo, wszystkich gości konferencji zapraszamy tego dnia również na wieczorny spektakl, odbywający się w ramach programu Przestrzenie Sztuki – Taniec.

Drugi dzień konferencji, 9 listopada, to działania praktyczne. W godzinach dopołudniowych odbędą się dwa masterclassy. Pierwszy prowadzony przez Pawła Murlika, w ramach którego uczestnicy poznają industrialne możliwości Sceny Cechownia i tajniki pracy Pawła i jego zespołu technicznego oraz w kontekście procesu reżyserii światła. Drugi warsztat poprowadzi Anna Piotrowska, zapoznając uczestników z filarami jej pracy twórczo-dydaktycznej, w obszarze „Ciała Industrialnego”, konceptu rozwijanego od 2016 na bazie różnych narzędzi artystycznych, m.in. performatywnej pracy z przestrzenią i obrazami industrialnymi czy improwizacją z użyciem wysokoenergetycznych zadań ruchowych. Następnie odbędzie się prezentacja pracy Aurory Lubos (Lament), dotykająca problemu ludobójstwa, ale i tematu doświadczenia, jakim jest znikająca, niszczona przestrzeń i związane z tym odczucia bezsilności. Po pokazie odbędzie się dyskusja z artystką, którą przygotuje grupa osób studenckich z WTT w Bytomiu AST w Krakowie, pracująca pod okiem Anny Dudy w ramach Obserwatorium Krytycznego. Dzień zakończy Industrialna Potańcówka, czyli eksperymentalna, interdyscyplinarna i synestezyjna instalacja, umożliwiająca uczestnikom wejście w świat „ciała industrialnego”, podsumowująca oba dni konferencji. W warstwie dźwiękowej wykorzystane zostaną przetworzone wypowiedzi wszystkich uczestników konferencji oraz dźwięki Teatru Rozbark, w tym fragmenty ścieżek dźwiękowych ze spektakli. Materiał przygotuje grupa laboratoryjna ASP w Katowicach pod opieką dr hab. Sybilli Skałuby. Warstwę wizualną przygotują osoby uczestniczące w Masterclass z Pawłem Murlikiem, a propozycje działań performatywno-ruchowych, osoby biorące udział w Masterclass z Anną Piotrowską. Dodatkowo, przez cały tydzień, od 3 do 9 listopada na kanałach Youtube i Spotify Teatru będziemy udostępniać słuchowiska i nagrania z Archiwum Teatru, zachęcając do dodatkowych synestezyjnych doświadczeń w zaciszu własnego domu.

Kuratorzy konferencji: Adam Kamiński, Anna Duda, grafika: anatan

Program konferencji:

3-9 listopada (wydarzenie towarzyszące)

Archiwum radiowo-filmowe Teatru Rozbark – udostępnienie filmów z Archiwum Teatru (YouTube) + akcja promocyjna Radio Rozbark.

 

8 listopada (sobota), Klachownia

10:00-10:50 – dr Agata Stronciwilk / Uniwersytet Śląski w Katowicach, The Pitmen Painters. Obrazy górnictwa w Wielkiej Brytanii.

11:00-11:50 – Przemo Łukasik / Medusa Group, Pejzaż industrialny a proces projektowania.

12:00-12:50 – dr hab. prof. ASP Sybilla Skałuba / ASP Katowice, Zaczyn.

13:30 – 15:30 – rozmowa O industrialnym odczuwaniu przestrzeni (dr hab. Anna Piotrowska, Paweł Murlik, Przemo Łukasik, dr Agata Stronciwilk, dr hab. ASP Sybilla Skałuba), moderacja: Anna Duda.

15:30 – 16:30 – otwarta dyskusja.

19:00 – premiera (Duża Scena) – Moving Stories. Fragmenty bliskości – chor. Misza Czorny

 

9 listopada (niedziela)

10:00 – 15:00 – Masterclass z Pawłem Murlikiem – Praca z przestrzenią industrialną / Duża Scena**

10:00 – 15:00 – Masterclass z Anną Piotrowską – Energetyka ciała industrialnego / Studio**

16:00 – 17:00 – spektakl Aurory Lubos, Lament (40 min.) 

17:15 – 18:30 – rozmowa pospektaklowa z Aurorą Lubos 19:00-21:00 – Industrialna Potańcówka  

*** W trakcie całej konferencji działać będzie grupa laboratoryjna z Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach (pod opieką Sybilli Skałuby) oraz Obserwatorium krytyczne (pod opieką Anny Dudy).