Teatr Rozbark
Zdjęcie ze spektaklu. Na zdjęciu znajduje się mężczyzna, który pochyla się w dół, jego prawa noga zgięta unosi się w górę, lewa noga stabilnie stoi na ziemi. Ręce są wyciągnięte wzdłuż ramion. Prawa ręka i lewa noga podtrzymują srebrną kulę. Mężczyzna ubrany jest w pomarańczowe spodnie i czarną kurtkę typu ramoneska. W tle znajduje się stół na kttórym znajduje się sprzęt do miksowania muzyki.

29 października (niedziela), godz. 19:00 Blisko Teatr Nowszy, choreografia w ścisłej współpracy z tancerzami: Tomasz Ciesielski | spektakl grany w ramach Sieci Scen Prezentacyjnych.

Bilety w cenie: 40 zł normalny, 30 zł ulgowy.

Choreografia w ścisłej współpracy z tancerzami: Tomasz Ciesielski
Taniec: Natalia Kladziwa, Paweł Urbanowicz, Katarzyna Leszek, Radosław Lis
Muzyka: Piotr Matula
Reżyseria światła: Radosław Lis
Kostiumy: Nikola Fedak
Produkcja i koordynacja: Joanna Stasina
Produkcja: Fundacja Nowszego Teatru / Teatr Nowszy
Koprodukcja: Kielecki Teatr Tańca
Współorganizator: Lubelski Teatr Tańca
Premiera: 12 listopada 2021, Kielce
Czas: 50 minut (bez przerwy), po spektaklu zapraszamy na rozmowę z artystami.

Bliskość drugiego człowieka ma ogromny wpływ na nasze życie. Zbyt duże zbliżenie się może być przejawem agresji, a zbyt małe oznaką chłodu i braku troski. Nigdy jednak nie pozostajemy obojętni wobec bliskości drugiego człowieka, bez względu na to, jaka ona jest. Spektakl BLISKO to poszukiwanie różnych jakości bliskości, które kształtują się formowane przez indywidualne potrzeby, ale też konkretny moment, w którym zbliżamy się do kogoś. Właśnie czas – mierzony w spektaklu przez wahadło i powiązaną z jego ruchem muzykę – jest kluczowym narzędziem, które kształtuje choreografię i osadzone w niej relacje pomiędzy performerami. Każdy z nich kreuje na scenie inne doświadczenie bliskości lub jej poszukiwania. Przyglądają się sobie, a ich działania krzyżują się wytwarzając nowe konteksty, szanse i wyzwania w zbliżeniu się do drugiej osoby. Pomiędzy nimi cały czas obecne jest wahadło ze swoją zwierciadlaną powierzchnią, w której przeglądają się tak wykonawcy jak i widownia. Stalowa kula – wahadło Foucaulta – jest także symbolem nieubłaganego upływu czasu, który wykrzywia się naginany przez przestrzeń. W podobny sposób kula pozwala na scenie pracować z czasowością działania, byciem we wspólnym rytmie, który warunkuje tempo i dynamikę zbliżeń między ludźmi lub bycia we własnej mantrze. Interakcja z kulą i poprzez kulę z partnerami na scenie jest kontekstem pozwalającym eksplorować, jak bliskość koreluje się z czasem.

Tomasz Ciesielski – performer, choreograf i badacz tańca. Tworzy projekty łączące strategie twórcze z obszaru tańca współczesnego i choreografii z tradycyjnymi dyskursami oraz metodami naukowymi. Doktor nauk o kulturze i religii na Uniwersytecie Łódzkim oraz wykładowca w Instytucie Choreografii i Technik Tańca Akademii Muzycznej w Łodzi. Prezes Fundacji Nowszego Teatru. W latach 2011-2016 tancerz w duńskim zespole Granhøj Dans: spektakle Men&Mahler i Rite of Spring Extended w reżyserii Palle Granhøja; oba zdobyły nagrodę dla najlepszego duńskiego spektaklu teatru tańca Årets Reumert 2013 i 2014. Były także prezentowane w Amerykach, Azji i Europie. Współpracował także m in. z Robem Haydenem, Tomaszem Rodowiczem, Mikołajem Mikołajczykiem, Natalią Korczakowską, Wojtkiem Mochniejem, Liwią Bargieł, Katarzyną Gorczycą, oraz Anną Piotrowską. Reżyser i choreograf spektakli/performansów, m. in.: Sense-action (2012), Koszty kwalifikowane/Taniec, moja miłość (2016), Odyseja (2020), Blisko (2021). Stypendysta Alternatywnej Akademii Tańca 2016 (Stary Browar Nowy Taniec). Autor książki Taneczny umysł. Teatr ruchu i tańca w perspektywie neurokognitywistycznej, współredaktor Słownika tańca współczesnego oraz antologii Strategie choreograficzne. Nowe perspektywy. Doktor w Katedrze Dramatu i Teatru Uniwersytetu Łódzkiego, student i wykładowca na kierunku choreografia w Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi.

Program Przestrzenie Sztuki jest finansowany ze środków Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu, realizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.

Program Przestrzenie Sztuki jest finansowany ze środków Ministerstwa Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu, realizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego. Partnerem projektu jest Uniwersytet Łódzki.

Organizatorem Sieci Scen Prezentacyjnych jest Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.