Teatr Rozbark
plakat 13 Noc teatrów GZM. Plakat przedstawia dwie białe maski jedna smutna, druga uśmiechnięta. Plakat jest w kolorach niebiesko-białoróżowo czarny. Na górze został umieszczony napis 13.Noc teatrów GZM a poniżej logotypy

13. Noc Teatrów GZM w Teatrze Rozbark program:

„Organizatorem Nocy Teatrów GZM jest Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia. Szczegółowy program 13.Nocy Teatrów GZM dostępny jest na stronie www.nocteatrowgzm.pl”.

 

9 września (sobota), godz. 18:00-20:00 Odczuwalnia | nowa przestrzeń wyciszenia | wstęp bezpłatny

Przed spektaklem zapraszamy do odczuwalni – naszej nowej przestrzeni wyciszenia i wprowadzenia do spektaklu “Bestie”. Będzie to okazja do obejrzenia filmu wg koncepcji Anny Piotrowskiej, w wykonaniu zespołu Teatru Rozbark. Film był częścią wystawy w Muzeum Górnośląskim, w Bytomiu, pt.: “Schulz wg The Krasnals. Ignorabimus”. Przestrzeń relaksu, nastrojenia się przed spektaklem, fizyczny przedtakt do wejścia w świat wyobraźni, wejścia być może w inny wymiar i oczyszczenie głowy. Mamy nadzieję, iż bycie w takiej przestrzeni sprawi, że głębiej będzie można odczuć spektakl w jego różnych warstwach.

9 września (sobota), godz. 20:00 „Bestie” w reż. i chor. Anny Piotrowskiej, Teatru Rozbark jest inspirowany życiem i twórczością Brunona Schulza
Bilety w cenie: 20 zł osoba.

Dzieła Brunona Schulza są interesujące z punktu widzenia psychoanalizy nie tylko dlatego, że są przykładem na to, iż sztuka odzwierciedla głębokie tendencje osobowościowe i często przedstawia sublimowane zaspokojenie nieodpowiednio ukierunkowanych popędów instynktownych, ale również z tego powodu, że Schulz jest pisarzem i artystą grafikiem i na obu tych polach ujawnia motyw, który wyraźnie odgrywa dominującą rolę w jego naturze – jest nim intensywna tendencja masochistyczna. // Jerzy Jarzębski

W: Bruno Schulz, Opowiadania. Wybór esejów i listów, oprac. J. Jarzębski, Biblioteka Narodowa, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1989, s. 5.

Jednym z zadań freudowskiej psychoanalizy jest pozbawienie człowieka złudzeń na temat jego własnego życia. Proces ujawniania treści o nas samych, które poprzez rozmaite traumy, ale i samo wychowanie, zostały zepchnięte do nieświadomości, nie jest prosty. Wywołuje nieunikniony konflikt i stan niepogodzenia. W Bestiach chcemy przyjrzeć się zagadnieniu popędu, który skupia jak w soczewce wymianę między tym, co w nas biologiczne i psychiczne. Pobudzenie wychodzące z naszego wnętrza przeistacza się w psychiczną reprezentację. W koncepcji Anny Piotrowskiej tytułowe „bestie” kryją się w każdym z nas, a nasze nieprzyzwolenia, zahamowania, brak odwagi do spełniania marzeń i fantazji, powodują, że stajemy się bestiami zarówno dla samych siebie, jak i dla otoczenia. Inspiracją do pracy nad Bestiami była również charakterystyczna w twórczości Brunona Schulza siła obserwacji. Efemeryczne refleksje zakłócające działanie, uważność i sztuka przypatrywania się czy wręcz podglądania – intrygują i inspirują reżyserkę wraz z zaangażowanymi artystami w procesie tworzenia spektaklu. Schulz swoją postawą i wrażliwością zachęca bowiem do obserwacji świata. Świat rysunków, tekstów literackich i wyborów życiowych Artysty, wzmacnia wiarę w moc wyobrażeń i konsekwencję nadchodzącej przemiany. Z tej perspektywy ciekawe jest zauważenie jego wszechobecnej „postawy obserwatora”, który w wymiarze symbolicznym kuląc się na czworakach, z ciekawością, pragnieniem i niemocą osiągnięcia celu, przygląda się swojemu życiu, fascynacjom i fantazjom.

koncepcja, reżyseria, choreografia: Anna Piotrowska,
kreacja i wykonanie: Kamil Bończyk, Joanna Brodniak, Julia Lewandowska, Łukasz Szleszyński, Alexey Torgunakov, Katarzyna Zioło, Daniel Zych,
asystentka: Sabina Letner,
reżyseria światła: Paweł Murlik,
muzyka: Michał Mackiewicz,
research / udźwiękowienie: Anna Piotrowska,
space & costume design: Anna Piotrowska,
wykonanie kostiumów: Atelier Bronisława Cichy,
realizacja światła: Dastin Greczyło,
realizacja dźwięku: Jakub Ritter,
ekipa techniczna: Krzysztof Soszka, Kuba Zapartowicz,
grafika: Małgorzata Piotrowska,
fotografia: Aleksandra Staszczyk,
premiera: 1 października 2022, Scena Cechownia, Teatr Rozbark, Bytom.

9 września (sobota), godz. 21:30 po spektaklowe rozmowy z artystami | przestrzeń kawiarni Teatru Rozbark | wstęp bezpłatny