Miss Liberty, Małgorzata Mielech, Home grown allure, Marty Kosieradzkiej

11 maja (niedziela), godz. 19:00 „Miss Liberty”, Małgorzata Mielech, „Home grown allure”, Marty Kosieradzkiej | wydarzenie realizowane w ramach Programu Przestrzenie Sztuki-Taniec.
Bilety w cenie: 30 zł normalny, 20 zł ulgowy.
Miss Liberty przedstawia poetycki proces redefiniowania wolności. Miss Liberty przeistacza się z larwy w kokonie w motyla – ta mistyczna podróż z nieświadomości, stanu zamrożenia, prowadzi ku wolności, kreatywności, boskości. Miss Liberty jest przekaźnikiem szeptów i nadziei wolności.
Wolność to zrozumienie, niebezpieczeństwo, piękno buntu, odpowiedzialność, źródło godności człowieka, istnienie dobra, przeciwieństwo ignorancji.
Podczas spektaklu usłyszymy głosy wolności z przeróżnych zakątków świata, wypowiadające fragmenty “Deklaracji praw człowieka”. Mimo upływu lat, Deklaracja (stworzona w 1948), uświęcająca podstawowe prawa i fundamentalne wolności każdego człowieka, jest dziś aktualna bardziej niż kiedykolwiek.
Każdy człowiek rodzi się wolny. Czasem wolności się dobrowolnie pozbywamy, zamykając się w klatce. Z czego zrobiona jest Twoja klatka?
Koncepcja, choreografia, wykonanie: Gosia Mielech,
Muzyka: Anna Suda / Dj An on Bast,
Koordynacja muzyczna: Ray Wilson,
Głosy: Ray Wilson, Gosia Mielech, Lee Brummer, Nicole Knöll, Luca Biondi, Jasmine Fan, Margarida Macieira, Omri Klein, Ashdin Doctor, Delphine Nofit,
Scenografia: Piotr Tetlak,
Korona: Karolina Pytlakowska Decolove,
Kostium: Marzanna Gruszczyńska,
Reżyseria świateł: Paweł Murlik,
Produkcja: Jaggy Polski, DanceLab, GoshGosh Dance Company,
Menadżerka: Pati Alen,
Czas trwania: 36 minut,
Premiera: Krakowskie Centrum Choreograficzne.
Krótka recenzja spektaklu:
„Spektakl jest pełen poetyckiej siły i delikatności – ukazuje przeobrażenie od kruchości do wewnętrznej równowagi i boskości. Tancerka emanuje spokojem, jak buddyjska Tara w kwiecie lotosu.” – Justyna Stanisławska, Scena Tańca CST
„Klatka-kokon staje się zarówno ograniczeniem, jak i narzędziem transformacji, symbolizując odrodzenie i odnalezienie mocy kreacji. Przepiękna metafora procesu tworzenia i odkrywania wewnętrznej siły.” – Justyna Stanisławska, Scena Tańca CST
„Artystka tworzy harmonijną przestrzeń, gdzie ciało odzwierciedla proces samoświadomości i wolności – to taniec jako medytacja nad sensem istnienia.” – Justyna Stanisławska, Scena Tańca CST
Home grown allure
Koncepcja, taniec, choreografia, rysunki: Marta Kosieradzka,
Muzyka: Adriano Fontana,
Kostium: Zofia Jakubiec,
Doradztwo artystyczne : Cecilie Lindeman Steen, Bojana Cvejic, Janne Camilla Lyster, Torunn Robstad
Fragment książki „Dom dzienny, dom nocny” Olgi Tokarczuk czytają:
Lou Ditaranto i Maria Salwińska
Czas trwania: 30 minut.
Sen mojej Babci: goni ją wielki byk, biegnie do głębokiego lasu, zwierzę podąża za nią i z każdą sekundą jest coraz bliżej. Nie wie już dokąd uciekać, jest zdyszana i przerażona. W końcu przytula brzozę, która pojawia się na jej drodze. Drzewo wpuszcza ją do środka, Babcia staje się brzozą, na zawsze uwolniona od ludzkiego ciała. Jej kości i mięśnie powoli zamieniają się w drewno.
Odczuwam dziwny pociąg do pokoi w kolorze ludzkiej skóry, gdzie we śnie poruszam się między jej warstwami, przechodzę przez chropowatą powierzchnię kości i płynę rzekami pompującej krwi lądując miękko na dywanie ze wspomnień, opowieści i snów.
Dziennik z dalekiej podróży, który znalazłam w szufladzie pełnej fragmentów koronki- delikatnej tkaniny z mnóstwem dziurek powstałych w wyniku splątania cienkich nici obrazów.
„Home grown allure”, to spektakl taneczny oraz wystawa rysunków somatycznych, będących częścią procesu powstawania pracy.
Jest inspirowany prozą Olgi Tokarczuk, jej ideą „czułego narratora”, sposobem w jaki autorka opisuje wielowymiarowość świata w swoich książkach oraz poetycką wizją ciała jako domu, który jest niezwykle skomplikowaną przestrzenią mieszczącą wspomnienia, myśli, obrazy z pamięci. Choreografia stworzona w ramach projektu magisterskiego w ramach programu MA in Dance w Oslo National Academy of Arts. Spektakl zdobył drugą nagrodę na Warszawskim Konkursie Choreograficznym w 2023 roku, pokazywany był m.in. na Międzynarodowym Festiwalu Tańca Zawirowania w 2024 oraz w ranach Otwartej Sceny Instytutu Teatralnego.
Marta Kosieradzka tancerka, choreografka i artystka wizualna pochodząca z Warszawy. Absolwentka Europejskiej Akademii Sztuk w Warszawie i Artesis Royal Conservatory w Antwerpii (BA in Dance) oraz Oslo National Academy of Arts (MA in Dance). Od wielu lat pracuje jako tancerka, choreografka i nauczycielka tańca współczesnego. Swoją profesjonalną karierę taneczną rozpoczęła od występów w produkcji Jana Martensa „I can ride a horse whilst juggling, so marry me”, a później przez wiele lat pracowała z wieloma choreografami i artystami różnych dziedzin sztuki w Belgii. Po powrocie do Polski przez kilka lat związana była z Teatrem Tańca Zawirowania, występując w spektaklach repertuarowych i prowadząc zajęcia oraz projekty w Akademii Tańca Zawirowania. Współpracowała także z licznymi polskimi choreografami i artystami.
Autorka wielu spektakli i filmów tańca, które zdobywały nagrody i były pokazywane na międzynarodowych scenach tanecznych. Stypendystka m.in. Art Council of Norway, Arts Nations Foundation by Grażyna Kulczyk, ZAIKS, laureatka nagród m.in. w Warszawskim Konkursie Choreograficznym czy „Best OFF” – konkursie na najlepszy spektakl teatru alternatywnego w Polsce. Obecnie mieszka i pracuje pomiędzy Warszawą a Oslo, biorąc udział w projektach teatralnych i tanecznych oraz rozwijając swoje prace choreograficzne. Ostatnio współpracowała z islandzkim kolektywem Vinslann przy produkcji teatralno-tanecznej „Djupet”, a także brała udział w europejskim programie „Dance Hack” w Finlandii oraz pracowała jako gościnna pedagożka w Oslo National Academy of Arts.
„Zadanie dofinansowane ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu Przestrzenie Sztuki-Taniec, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca”.